Valomainos on investointi brändiin. Lue selkeä opas, miten valitsette oikean
valomainoksen yrityksellenne Helsinki–Espoo–Vantaa-alueella. Tehty Suomessa.
Kuinka valita oikea valomainos yrityksellenne? – Opas
pk-yrityksille pääkaupunkiseudulla
Hyvä valomainos on paljon enemmän kuin valoisa kyltti oven yläpuolella.
Se on yrityksenne kasvot, jotka toivottavat asiakkaat tervetulleiksi joka päivä – ja joka yö.
Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat täynnä yrityksiä, ravintoloita, liikkeitä ja toimistoja, jotka
taistelevat samasta huomiosta. Siksi valomainos kannattaa nähdä investointina, ei pelkkänä
kuluna. Tässä oppaassa käymme läpi, miten valitsette juuri teille sopivan ratkaisun.
1. Aloita tavoitteista – mitä valomainoksen pitäisi tehdä?
Ennen kuin valitsette tekniikkaa tai materiaaleja, pysähtykää hetkeksi näiden kysymysten
äärelle:
● Haluatteko näkyä kauas vai erottautua lähietäisyydeltä?
● Onko tärkeintä brändin ilme vai esimerkiksi aukioloaikojen selkeä näyttäminen?
● Sijaitsetteko kadun varressa, kauppakeskuksessa vai teollisuusalueella?
● Onko kohde uusi brändi, vai päivitättekö vanhaa valomainosta nykyaikaiseksi?
Kun tavoite on selvä, oikean ratkaisun valinta helpottuu huomattavasti.
Me Helsingin Valomainoksella käymme nämä kysymykset aina läpi asiakkaan kanssa
alkuvaiheessa, jotta suunnittelussa osutaan heti oikeaan suuntaan.
2. Sijainti määrittelee paljon – katu, kauppakeskus vai
teollisuusalue?
Katujulkisivu, kivijalkaliike
● Tarvitsette näkyvyyttä sekä päivällä että pimeään aikaan.
● Irtokirjain valomainos tai kotelovalomainos toimii usein parhaiten.
● Katutasossa myös ikkunateippaukset tukevat valomainosta ja ohjaavat asiakkaan
sisään.
Kauppakeskus tai sisäkäytävä
● Näkyvyys on enemmän käytävästä katsottuna kuin kaukaa kadulta.
● Kisällinkyltti (seinästä ulkoneva kyltti) + irtokirjainvalomainos tai logokyltti on toimiva
yhdistelmä.
● Valon tasaisuus ja häikäisemättömyys korostuvat.
Teollisuus- ja logistiikka-alueet
● Tärkeää, että kuljetukset ja asiakkaat löytävät perille myös pimeällä.
● Suurempi irtokirjainvalomainos tai valopyloni, yhdistettynä selkeisiin
opastekyltteihin, toimii yleensä parhaiten.
Toimistorakennukset
● Usein tärkeämpää on hillitty, laadukas ja brändi-ilmeen mukainen ratkaisu kuin
maksimaalinen kirkkaus.
● Taustavalaistut 3D-kirjaimet ja siistit sisäopasteet ovat tyypillinen valinta.
3. Yleisimmät valomainostyypit – lyhyt opas
Irtokirjainvalomainokset (3D-kirjaimet)
Irtokirjainvalomainos koostuu yksittäisistä, kolmiulotteisista kirjaimista ja logoista.
Vaihtoehtoja ovat mm.:
● Eteenpäin valaisevat kirjaimet – kirkas ja selkeä näkyvyys suoraan eteenpäin
● Taustavalaistut (back-lit) kirjaimet – pehmeä, ”halo”-tyyppinen hehku seinää vasten
● Metalliset back-lit-kirjaimet – premium-ilme esimerkiksi toimistoille ja brändeille
● Edge-lit-ratkaisut – ohut ja moderni ilme
Milloin irtokirjainvalomainos on paras valinta?
● Kun haluatte laadukkaan ja pitkäikäisen ilmeen
● Kun logonne on selkeä ja sen halutaan erottuvan arkkitehtuurin osana
● Kun halutaan ratkaisu, joka näyttää hyvältä sekä päivällä että yöllä
Neonmainokset (aito lasiputki-neon ja LED-neon)
Neonmainokset ovat klassikko, joka ei mene pois muodista.
Niiden avulla luodaan tunnelmaa erityisesti:
● Ravintoloihin, baareihin ja kahviloihin
● Erikoisliikkeisiin
● Sisustukseen esimerkiksi toimiston lounge-alueelle
Helsingin Valomainoksella toteutamme:
● Perinteiset lasiputkineonit – aito, klassinen neonvalo
● Somisteneonit – sisustuksellinen neon esimerkiksi ravintolan sisätiloihin
● Konsultoinnin, onko kohteeseen järkevämpi aito neon vai LED-neon
Kotelovalomainokset
Kotelovalomainos on yhtenäinen, valaistu ”laatikko” tai muotoon leikattu elementti, jossa pinta
toimii mainospintana.
Sopii hyvin esimerkiksi:
● Kauppakeskusten julkisivuihin
● Pitkille teksteille ja sloganeille
● Kun halutaan tasainen, helposti luettava merkki
Kyltit ja opasteet
Valomainoksen lisäksi tarvitaan usein:
● Opastekylttejä pihalla (esim. tonttiopaste)
● Sisäopasteita (kerrosopasteet, toimistojen ovikyltit)
● Kisällinkylttejä (seinästä ulkonevat, kaksipuoliset kyltit)
Kun opasteet suunnitellaan samaan aikaan valomainoksen kanssa, kokonaisuus näyttää
hallitulta ja brändi pysyy yhtenäisenä.
4. Materiaalit ja LED-tekniikka – laatu ja pitkäikäisyys
Valomainos joutuu Suomessa koville: pakkanen, kosteus, tuuli, auringon UV-valo. Siksi
materiaalivalinnat ja tekniikka ovat kriittisiä.
Helsingin Valomainoksella:
● Käytämme kestäviä materiaaleja (alumiini, ruostumaton teräs, akryyli, komposiitti)
● Suunnittelemme ja valmistamme rakenteet Suomessa – Tehty Suomessa, Made in
Finland
● Hyödynnämme energiatehokkaita LED-ratkaisuja, joilla sähkönkulutus pysyy kurissa
● Suunnittelemme valotekniikan niin, että valon jakautuminen on tasainen ja kyltti näyttää
hyvältä myös lähietäisyydeltä
Laadukkaalla LED-tekniikalla huoltotarve vähenee ja valomainoksen elinikä pitenee
merkittävästi.
5. Lupakäytännöt ja turvallisuus – mitä pitää huomioida?
Monissa kohteissa valomainos vaatii lupia kaupungilta tai taloyhtiöltä.
Pääkaupunkiseudulla säännöt vaihtelevat hieman alueittain ja kohteen mukaan.
Tyypillisesti huomioidaan:
● Valomainoksen koko ja sijainti julkisivussa
● Kiinnitystavat ja rakenteiden turvallisuus
● Valon määrä ja suunta – ettei häikäistä naapuritaloja tai asukkaita
Helsingin Valomainos auttaa tarvittaessa lupaprosessin hoitamisessa ja toimittaa tarvittavat
piirustukset ja tekniset tiedot. Samalla varmistamme, että rakenteet ja sähkökytkennät ovat
turvallisia ja määräysten mukaisia.
6. Yksi kumppani koko ketjulle – miksi se helpottaa
arkea?
1. Tarvekartoitus ja ideointi
2. Visuaalinen suunnittelu ja tekninen suunnittelu
3. Lupaprosessit (tarvittaessa)
4. Valmistus
5. Asennus ja sähkötyöt
6. Huolto ja mahdolliset päivitykset
Helsingin Valomainos Oy toimii yhtenä kumppanina koko ketjussa:
● Suunnittelu → valmistus → asennus → huolto
● Yksi yhteyshenkilö, joka pitää langat käsissä
● Läpinäkyvä hinnoittelu ja realistinen aikataulu
● Kotimainen valmistus: Tehty Suomessa – Made in Finland
Tämä säästää asiakkaan aikaa ja vähentää riskejä, kun eri toimittajien väliin ei jää “harmaata
aluetta”.
7. Esimerkki: ravintolan valomainos Helsingissä
Kuvitellaan, että avaatte uuden ravintolan Helsingin kantakaupungissa.
Tavoitteena on:
● Näkyä selkeästi pimeällä kadulla, jossa on paljon kilpailua
● Luoda lämmin, kutsuva tunnelma
● Pitää kokonaisuus linjassa sisustuksen ja brändin kanssa
Ratkaisuksi voidaan suunnitella esimerkiksi:
● Irtokirjainvalomainos julkisivuun – ravintolan nimi eteenpäin tai taustaan valaisevina
kirjaimina
● Neon- tai LED-neon-somisteneon sisätiloihin (esim. slogan tai symboli
valokuvaseinälle)
● Ikkunateippaukset, jotka tuovat yksityisyyttä ja kertovat samalla menusta,
aukioloajoista tai kampanjoista
Koko paketti suunnitellaan yhdellä kertaa, jolloin brändi näyttää yhtenäiseltä, ja asennus
voidaan hoitaa tehokkaasti yhdessä aikataulussa.
8. Kuinka päästä liikkeelle – 3 helppoa askelta
Kun päätätte uusia tai hankkia ensimmäisen valomainoksen, eteneminen voi olla hyvin
suoraviivaista:
1. Ota yhteyttä ja lähetä kuvat kohteesta
● Kuva julkisivusta tai ikkunasta
● Lyhyt kuvaus yrityksestä ja toiveista (budjetti, aikataulu, tyyli)
2. Saatte ehdotuksen ja tarjouksen
● Visuaalinen ehdotus valomainoksesta ja mahdollisista teippauksista
● Selkeä, läpinäkyvä tarjous ilman piilokuluja
3. Päätös, lupakysymykset ja asennus
● Autamme tarvittaessa luvissa
● Valmistamme valomainoksen Suomessa
● Tulemme paikan päälle asentamaan ja varmistamme, että kaikki toimii turvallisesti
Yhteenveto: valomainos on pitkäaikainen kumppani
brändillenne
Oikein suunniteltu valomainos:
● Lisää näkyvyyttä ja ohjaa asiakkaat oikeaan paikkaan
● Vahvistaa brändiä ja luotettavuutta
● Palvelee yritystänne vuosia eteenpäin, kun materiaalit ja tekniikka ovat kunnossa
Helsingin Valomainos Oy on erikoistunut yritysten näkyvyyteen pääkaupunkiseudulla jo yli 12
vuoden kokemuksella.
Kun haluatte Tehty Suomessa – Made in Finland -ratkaisun, joka kattaa suunnittelun,
valmistuksen, asennuksen ja huollon, autamme teitä mielellämme.
Haluatteko sparrailla teidän kohteesta?
Lähettäkää meille kuvat rakennuksesta ja lyhyt kuvaus tarpeesta – ehdotamme teille sopivaa
ratkaisua ilman sitoumuksia.